Jeugdwerkloosheid – een oude en nieuwe uitdaging?

by

Afgelopen week was er, naast aandacht voor Noord-Korea en de aanstaande opening van het Rijksmuseum, ook aandacht voor de forse toename van jeugdwerkloosheid. Bedroeg de jeugdwerkloosheid in 2011 nog 9,8%, in januari 2013 is het al 15%. De werkloosheid slaat extra hard toe bij schoolgaande jongeren op zoek naar een stage of leerwerkbaan, jongeren zonder startkwalificatie en  jongeren met een niet-westerse achtergrond. Wat zijn de maatregelen en (financiële) impulsen die het tij moeten keren? Wat doet de overheid, maar misschien wel belangrijker: wat doet het bedrijfsleven? In perspectief een terugblik en de praktijk.

Op 30 maart 2009 verscheen een bericht in de pers waarin werd aangekondigd dat in 2009 en 2010 in totaal € 220 miljoen extra zou worden uitgetrokken voor de aanpak van de jeugdwerkloosheid. De toelichting hierbij vermeldde dat het risico van sterk oplopende jeugdwerkloosheid om dringende maatregelen vroeg. Vervolgens is er, na expertmeetings met het veld,  een actieplan met gemeenten en sociale partners besproken. We dachten dat het lek boven was en gingen we aan de slag …

Inmiddels, ruim 3 jaar later, op 5 maart, wordt bekend gemaakt dat het kabinet, als vervolg op de impuls uit 2009, nog eens € 50 miljoen extra uittrekt om in 2013 en 2014 de jeugdwerkloosheid te bestrijden. Daarvan gaat €25 miljoen naar het programma ‘School Ex’ om jongeren in het MBO langer door te laten leren en €25 miljoen naar arbeidsmarktregio’s om jongeren aan de slag te helpen. Om dit alles kracht bij te zetten, een gezicht te geven en echt tot actie over te gaan is Miriam Sterk deze week benoemd als ambassadeur van Jeugdwerkloosheid. Zij moet proberen baanmogelijkheden dichterbij werkloze jongeren te brengen.  Hoe? Door betrokken partijen bij elkaar te brengen en een betere match tot stand te brengen tussen vacatures, leerwerkplekken en stageplekken enerzijds en werk anderzijds.

Behalve actieplannen, overleg met partijen en veel geld gebeurt er ook veel in de praktijk. Gewoon omdat we het belangrijk vinden. Het beschikbaar stellen van werkleerplekken of stageplaatsen vraagt van bedrijven en hun medewerkers een inspanning.  Immers, begeleiding vraagt tijd, aandacht, vaardigheden en kost ook geld. Anderzijds levert het bedrijven ook wat op, contact met jongeren die anders kijken naar de wereld, toegang tot een nieuwe doelgroep medewerkers en verrijking van de functie van de begeleidende medewerker. Kortom, het mes snijdt aan meerdere kanten zo zou je mogen verwachten.  Bij Vebego wordt op diverse manieren een bijdrage geleverd aan het realiseren van leerwerkplekken en stageplaatsen. Hieronder twee voorbeelden.

In oktober 2010 heeft Vebego een intentieverklaring getekend met het Oranje Fonds voor het programma Kansen voor Jongeren. In dit programma zijn projecten ondergebracht die ernaar streven jongeren tussen de 18 en 23 jaar een startkwalificatie te laten behalen. Dit door middel van sociaal, maatschappelijke en economische versterking. Vebego heeft zeven projecten ‘geadopteerd’ waarbij op basis van de behoefte van de jongeren wordt gezocht naar de match met Vebego bedrijven. Na bijna zes maanden kunnen we al een beetje trots zijn.  Door bemiddeling van Vebego gaat het UWV Heerlen het project Perron045 in Brunssum competentie- en persoonlijkheidstest aanbieden aan jongeren. In Utrecht is contact met Tence over het realiseren van meeloopdagen voor jongeren vanuit het project Desalniettemin en wordt gewerkt aan de inzet van Wajongers bij één van onze opdrachtgevers.

Het Martini Gilde is één van de projecten die al drie jaar succesvol is. Hago Zorg, samen met het Martini Ziekenhuis en de Groningse  ROC’s, realiseert werkleerplekken voor jongeren waarbij zij kennismaken met het facilitaire werkveld en het ziekenhuis. Inmiddels zijn na drie jaar 45 jongeren succesvol. Zij gaan verder leren in de praktijk, werken of gemotiveerd terug naar school.

Uit deze twee voorbeelden blijkt dat werkgevers zich moeten inspannen maar het niet alleen moeten willen en kunnen doen. Samenwerken is ook hier het sleutelwoord. Bedrijven moeten op zoek naar partners waarmee zij zich inzetten voor dit probleem. Des te meer omdat als we dit niet doen deze groep jongeren de ‘werklozen van de toekomst’ worden waar we met elkaar de rekening voor moeten betalen.

Daarom mijn oproep aan de ambassadeur Jeugdwerkloosheid Miriam Sterk om vooral het bedrijfsleven te betrekken bij het maken en vooral het uitvoeren van plannen. Stel middelen beschikbaar om initiatieven zoals bovenstaande mogelijk te maken zodat bedrijven zich samen gaan inspannen voor dit vraagstuk. Wij wachten niet op morgen, wij zijn al begonnen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: