Goed voor de mens, goed voor het resultaat

by

Sociale innovatie is een onderwerp met attentie. Vanuit verschillende invalshoeken lijkt sociale innovatie een antwoord te geven op onze snel veranderende samenleving.

Daarbij gaat van Het Nieuwe Werken en het vergroten van de slaagkans van technische innovaties (75% mislukt doordat we te weinig rekening houden met de mens), tot het veranderen van de arbeidsverhoudingen in Nederland. Deze verschillende visies op sociale innovatie worden ook nog eens ontdekt vanuit allerlei kennisgebieden, bv. LEAN/Six Sigma, HR, ICT en duurzaamheid. Al deze invalshoeken hebben hun eigen definitie van sociale innovatie en eigen aandachtspunten, maar om het even simpel te houden zeggen wij gewoon maar: nieuwe dingen die goed zijn voor de mens, zijn goed voor het resultaat!

Past goed bij arbeidsintensieve bedrijven als Vebego

Bij Vebego werken bijna 50.000 medewerkers. Zij komen dagelijks met gemak op 200.000 werkplekken en hebben waarschijnlijk nog een veelvoud van contactmomenten. De eenvoudige redenering is dat als het goed gaat met onze mensen, dat afstraalt op onze klanten en dat dit goed is voor ons resultaat. Zowel financieel als mentaal (trots, betrokkenheid, waardering). Sociale innovatie is daarom een belangrijk thema in het kader van onze ambitie als Beste Werkgever. Maar hoe doe je dat nu, waar gaat het eigenlijk over en wat zien we ervan in de dagelijkse praktijk?

We zijn al begonnen!

Ofschoon sociale innovatie nu ‘hot’ is, zijn we hier bij Vebego al bijna 70 jaar mee bezig. Het gaat dan om het leren van de werkvloer (‘bottom-up up innovatie’). Denk aan verbetering van de samenwerking op de werkvloer van medewerkers onderling, maar vooral ook met klanten. Van kantoorbewoners, gasten tot patiënten en zorgpersoneel. Of aan het beter afstemmen van verwachtingen en het aanwenden kennis, verzoeken en signalen van klanten. Het inzetten van deze kennis voor structurele verbetering wordt onder andere bij Hago Airport Services al jaren met succes gedaan middels de zogenaamde toolbox meetings. Deze meetings staan in het teken van het delen van kennis van de werkvloer. Daarnaast zijn er tal van voorbeelden waar wij barrières voor mensen wegnemen die hen belemmeren hun werk goed uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan zaken rondom de werk/privé situatie. We proberen te helpen met moeilijkheden rondom bijvoorbeeld loonbeslagen en bedrijfsmaatschappelijk werk. Ook investeren we in het werken met mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt.

Ruim 5 jaar staat sociale innovatie expliciet op de agenda van Vebego. Wij vinden het belangrijksociale innovaties beter te herkennen, te erkennen en om ze breder toe te passen in de dagelijkse praktijk.

September: maand van sociale innovatie’

In ’september maand van sociale innovatie’ hebben we heel wat ervaringen verzameld en gedeeld met onze mensen. Dat deden we via een website, in gesprekken en via een webinar met Prof. Aukje Nauta. Ook pasten we de basisprincipes van ‘bottom-up up innovatie’ toe in een 12-uurssessie die een drietal nieuwe concepten opleverden. 25 praktijkmensen in vier teams werkten aan vraagstukken van de werkvloer. De principes van deze 12-uurs sessie waren:

  • definieer scherp het probleem
  • zoek een divers team met de benodigde kennis en praktijkervaring om het op te lossen (ook van buiten je eigen bedrijf!)
  • vertrouw op de wijsheid en ervaring van de groep
  • werk met kleine feedbackrondes gedurende de dag
  • maak het concreet en tastbaar (speel de situatie na, gebruik een cartoonist)
  • maak het relevant (binnen een maand in de praktijk kunnen uitproberen)
  • zorg voor supporters

Deze eerste supporters zitten vaak al in het team, maar vaak ook bij de mensen die het probleem heel goed herkennen en er elke dag weer last van hebben. Na 12 uur hebben vier concepten het licht gezien, deze worden verder uitgewerkt en gaan we als het goed is, terugzien in de praktijk.

Mooie voorbeelden voor het oprapen

Sociale innovatie kenmerkt zich door mooie, goede en door te vertalen praktijkverhalen. Kleine en grote heldenverhalen van hoe dagelijkse ergernissen van medewerkers en klanten samen opgelost worden. Storytelling is dan ook een veelbeproefde methode van liefhebbers van sociale innovatie. Kijk maar eens hoe NedTrain dat doet. Zij belonen de werkvloer met innovatievouchers, en medewerkers werken zelf direct mee aan de oplossing. Ook handig is de kennisbank sociale innovatie van TNO en Syntens. Een paar verrassende invalshoeken vond Karolien als jurylid van de categorie ‘sociale innovatie’ van Future Ideas. In deze Europese competitie dienen jonge talenten hun ideeën voor de toekomst in. Waaronder prachtige ideeën van alledaagse, veelal gratis voorradige hulpbronnen, die leiden tot verbeteringen in onze manier van werken. Van het beter gebruikmaken van daglicht tot manieren tot het inzetten van rollenspellen voor het nabootsen van nieuwe samenwerkingsvormen. Ook de moeite waard is inspiratie halen uit uit de natuur. Van mieren kunnen we bijvoorbeeld leren hoe we files op kunnen lossen. Dit soort voorbeelden laat zien dat we vaker een andere bril nodig hebben. Want de oplossingen zijn vaak dichter bij dan we denken!

Dit keer schreven onze bloggers Annette van Waning en Karolien Niederer samen. Dit deden ze al eerder voor een artikelreeks over sociale innovatie voor FMM Magazine. In deze link de artikelreeks.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: